Code | POD_PED_SP |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Education and Psychology |
Field of studies | Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym - podyplomowe |
Form of studies | Part-time |
Level of education | Postgraduate (post diploma) |
Duration | 3 semestry |
Required document | |
Ask a question |
Studia finansowane są ze środków Ministerstwa.
Finansowanie obejmuje zajęcia dydaktyczne objęte programem studiów, nie obejmuje kosztów m.in.: podróży, noclegów, wyżywienia.
Aby ubiegać się o przyjęcie na studia konieczna jest rejestracja w Systemie Obsługi Rekrutacji oraz przesłanie skanu kompletu dokumentów zgłoszeniowych na adres psychologia.edukacyjna@mail.umcs.pl
Komplet dokumentów zgłoszeniowych zawiera:
1. Podpisany kwestionariusz osobowy wydrukowany z systemu;
2. Dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku psychologia.
OSTATNIE WOLNE MIEJSCA
Decyduje kolejność otrzymania skanów kompletnych dokumentów zgłoszeniowych (data i godzina wpływu).
O wynikach rekrutacji, kandydaci zostaną poinformowani drogą mailową na adres podany w kwestionariuszu osobowym.
Z zakwalifikowanymi kandydatami podpisana zostanie umowa o świadczenie usług edukacyjnych.
Zostanie utworzona lista rezerwowa spośród kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do udziału w studiach, przy zachowaniu kolejności zgłoszeń. Osoby z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowane w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej przed rozpoczęciem udziału w studiach lub w przypadku rozpoczęcia zajęć w początkowej fazie ich realizacji.
Termin rekrutacji:
do 23 października 2024 r. - zakończenie rejestracji w systemie i przyjmowania skanów dokumentów
Zastrzegamy sobie możliwość skrócenia lub wydłużenia rekrutacji.
Informacji udziela:
Zespół ds. studiów podyplomowych i innych form kształcenia
tel. 81 537 58 45
Zapraszamy od poniedziałku do czwartku w godzinach 7:30-14:00 oraz w piątki 7:30-13:00.
e-mail: psychologia.edukacyjna@mail.umcs.pl
Kierownik studiów podyplomowych:
dr Małgorzata Kostka-Szymańska, prof. Uczelni
e-mail: malgorzata.kostka-szymanska@mail.umcs.pl
OPIS
- liczba godzin dydaktycznych: 405
- w tym praktyki: 120
- liczba semestrów: trzy
Grupa docelowa: Studia adresowane są do absolwentów studiów magisterskich na kierunku psychologia, którzy ukończyli studia w trybie jednolitym pięcioletnim lub w systemie 3+2 (studia 1. i 2. stopnia na kierunku psychologia) i zawodowo są już związani (lub planują się związać) z systemem oświaty.
Studia pozwalają nabyć kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.).
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w najnowszą wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej oraz rozwinięcie umiejętności kompleksowego wspierania osób uczących się na każdym etapie rozwoju oraz uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa.
Studia pozwalają nabyć kompetencje służące realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych w przedszkolach, szkołach oraz placówkach systemu oświaty, w tym poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Ponadto studia podyplomowe przygotowują do pełnienia roli eksperta ds. wspierania rozwoju człowieka w toku edukacji formalnej i pozaformalnej z uwzględnieniem wdrażanych przez Ministerstwo zasad edukacji włączającej, oceny funkcjonalnej oraz uniwersalnego projektowania.
Program studiów i jego realizacja oparta jest na innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie kooperatywnego uczenia się i grupowego rozwiązywania problemów. Istotnym celem kształcenia jest również wymiana doświadczeń słuchaczy oraz przeprowadzenie grupowych projektów o charakterze diagnostycznym i wspomagającym pokazujących w działaniu zespołowy charakter pracy psychologa w edukacji.
Uzyskane kwalifikacje są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Planowany harmonogram zjazdów:
SEMESTR I |
SEMESTR II |
SEMESTR III |
I zjazd: 12.10.2024 r. * 13.10.2024 r.
|
I zjazd: 27.02.2025 r. 28.02.2025 r. 01.03.2025 r. |
I zjazd: 03.10.2025 r. 04.10.2025 r. 05.10.2025 r. |
II zjazd: 25.10.2024 r. 26.10.2024 r. 27.10.2024 r. |
II zjazd: 14.03.2025 r. 15.03.2025 r. 16.03.2025 r. |
II zjazd: 17.10.2025 r. 18.10.2025 r. 19.10.2025 r. |
III zjazd:
|
III zjazd: 05.04.2025 r. 06.04.2025 r. |
III zjazd: 25.10.2025 r. 26.10.2025 r. |
IV zjazd:
|
IV zjazd: 26.04.2025 r. 27.04.2025 r. |
IV zjazd: 15.11.2025 r. 16.11.2025 r. |
V zjazd:
|
V zjazd: 16.05.2025 r. 17.05.2025 r. 18.05.2025 r. |
V zjazd: 28.11.2025 r. 29.11.2025 r. 30.11.2025 r. |
VI zjazd:
|
VI zjazd: 14.06.2025 r. 15.06.2025 r. |
VI zjazd: 06.12.2025 r. 07.12.2025 r. |
* Pod warunkiem podpisania umowy pomiędzy UMCS a MEN.
Uwaga: zajęcia w piątki odbywają się w godz. 16.30-20.25, w soboty i niedziele w godz. 9.00-17.30. Terminy i liczba zjazdów mogą ulec zmianie.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w siedzibie Uczelni.
Przedmioty prowadzone w ramach studiów:
• Wprowadzenie do pedagogiki
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami współczesnej pedagogiki.
• Praca z dzieckiem z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami pracy z uczniami w sposób uwzględniający zróżnicowanie ich potrzeb edukacyjnych.
• Prawo oświatowe dla psychologa
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z regulacjami dotyczącymi obowiązującego prawa oświatowego .
• Pomiar osiągnieć edukacyjnych
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami prowadzenia pomiaru szkolnych osiągnięć ucznia.
• Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami stosowanymi w doradztwie edukacyjno-zawodowym.
• Etyka i rozwój zawodowy nauczyciela psychologa
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami etyki z uwzględnieniem rozwoju zawodowego nauczyciela psychologa.
• Dydaktyka ogólna
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną teorią kształcenia, obejmującą wszystkie przedmioty i szczeble pracy szkolnej.
• Projektowanie uniwersalne w edukacji
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z celami i metodyką uniwersalnego projektowania zajęć a także nauczenie ich przygotowywania materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
• Metodyka udzielania pomocy psychologicznej w edukacji
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami udzielania pomocy psychologicznej w edukacji.
• Wspomaganie nauczycieli i rodziców w działaniach edukacyjnych
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji wspomagania nauczycieli i rodziców w działaniach edukacyjnych.
• Wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży – inspiratorium psychologa
Celem przedmiotu jest szczegółowe omówienie zagadnień dotyczących wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, a przede wszystkim zapoznanie słuchaczy podczas spotkań doradczo – konsultacyjnych z możliwościami dotyczącymi rozwijania umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i bez niepełnosprawności.
• Diagnoza psychologiczna w edukacji
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z celami i zasadami prowadzenia diagnozy psychologicznej dzieci i działań wspierających rozwój dziecka.
• Poradnictwo pedagogiczno-psychologiczne i psychoedukacja
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji poradnictwa pedagogiczno-psychologicznego i psychoedukacji w grupie zróżnicowanej.
• Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z założeniami profilaktyki i promocji w zakresie zdrowia psychicznego.
• Ocena funkcjonalna- zadania i instrumenty
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami i instrumentami przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej , podczas której oceniany jest rozwój dziecka. Dokładne rozpoznanie środowiska oraz funkcjonowania ucznia w różnych sytuacjach.
• Techniki uczenia się
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z procesem uczenia się oraz technikami uczenia się.
• Interwencja kryzysowa i mediacje
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z formami pomocy psychologicznej umożliwiającymi przetrwanie sytuacji kryzysowych i odnalezienie się w nowej sytuacji oraz zapoznanie z zasadami mediacji.
Ocena końcowa: ocena końcowa ze studiów zostanie wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej wyliczonej w oparciu o oceny z wszystkich przedmiotów ujętych w planie studiów (kończących się egzaminem lub zaliczeniem z oceną). W przypadku, gdy przedmiot kończy się egzaminem, nie uwzględnia się oceny z ćwiczeń.
Decyduje kolejność otrzymania skanów kompletnych dokumentów zgłoszeniowych (data i godzina wpływu).