European Union

Recruitment for academic year 2024/2025

switch registrations

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Archiwistyka i nowoczesne zarządzanie zapisami informacyjnymi - stacjonarne pierwszego stopnia

Details
Code HIA_ANW_S1
Organizational unit Faculty of History and Archeology
Field of studies Archiwistyka i nowoczesne zarządzanie zapisami informacyjnymi
Form of studies Full-time
Level of education First cycle (BA)
Educational profile practical
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 19
Duration 3 lata
Required document
  • Matury
  Ask a question
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (17.04.2024 00:00 – 10.07.2024 23:59)

Uwaga!

Jeśli wybrałeś więcej, niż jeden kierunek – ustaw priorytety w systemie rekrutacyjnym. To bardzo ważne!

Przyjmiemy Cię na jeden kierunek - ten, który wybrałeś jako priorytet i na którym otrzymasz wystarczającą liczbę punktów. Pozostałe miejsca zwolnią się dla innych osób.

Priorytety możesz zmienić w zakładce Moje konto / Zgłoszenia rekrutacyjne do 8 lipca. Zobacz, jak to zrobić - przejdź do instrukcji


Jeśli chcesz studiować na dwóch kierunkach jednocześnie, prześlij maila do Biura Rekrutacji: rekrutacja@umcs.pl

Terminarz rekrutacji

  • 17 kwietnia – rozpoczęcie internetowej rejestracji kandydatów;
  • 10 lipca – zakończenie rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych przez kandydatów;
  • 16 lipca — zakończenie postępowania kwalifikacyjnego przez komisje rekrutacyjne, ogłoszenie list rankingowych i list osób zakwalifikowanych na studia w ramach limitów miejsc w sposób zwyczajowo przyjęty — poprzez pisemne ogłoszenie w obiektach odpowiednich wydziałów oraz umieszczenie wyników postępowania na osobistych kontach kandydatów w systemie SOR;
  • 17-19, 22 lipca — dostarczanie dokumentów w miejscach wyznaczonych przez dziekanów wydziałów i podanych do wiadomości kandydatów w systemie SOR; W przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym, lub kolejnych terminach, komisja rekrutacyjna ogłasza następną listę osób zakwalifikowanych na zwolnione 2 miejsca. Miejsca uważa się za zwolnione, jeżeli liczba osób, które złożyły komplet dokumentów, wyrażając w ten sposób wolę podjęcia studiów, jest mniejsza od limitu przyjęć na dany kierunek studiów określonego zarządzeniem Rektora. Kandydaci mogą nadsyłać wymagane dokumenty za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego. W takim wypadku decyduje data doręczenia dokumentów do właściwej komisji rekrutacyjnej.
  • 24 lipca – ogłoszenie kolejnej listy osób zakwalifikowanych na zwolnione miejsca;
  • 25-26, 29 lipca – dostarczanie dokumentów kandydatów z drugiej listy

Miejsce przyjmowania dokumentów

sala 1, Wydział Historii i Archeologii, Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin

Godziny przyjmowania dokumentów: 10:00-14:00

Kontakt:

  • Telefon: 81 537 52 98 (w godz. 10 - 14)
  • Telefon do Komisji Rekrutacyjnej w dniach przyjmowania dokumentów: 513 462 372 (w godz. 10 - 14)
  • e-mail: wkr.hia@mail.umcs.pl

Opis kierunku

Naucz się zarządzać informacją elektroniczną i tradycyjną w nowoczesnej organizacji. Postępowanie z dokumentami, bazami danych, komunikacja elektroniczna, praca zdalna stanowią znaczną cześć obowiązków współczesnego pracownika biurowego. Dokumenty są niezbędnym elementem każdego rodzaju zarządzania, jak również ważnym instrumentem wykonywania władzy. Choć może to zabrzmieć zaskakująco to jednak w pewnym sensie zapisy informacji rządzą współczesnym światem.

Kiedyś dokumenty miały postać papierową, dziś coraz częściej elektroniczną. Tak naprawdę powstają w rezultacie działania każdej instytucji i służą zabezpieczaniu jej interesów prawnych, finansowych czy wizerunkowych. Do nawet dość dawnych zapisów sięgają historycy, ale też prawnicy prowadzący sprawy administracyjne i sądowe (np. majątkowe, w tym spadkowe), dziennikarze, nauczyciele, twórcy kultury czy pochodzące z całego świata osoby poszukujące swych rodzinnych korzeni. Tworzenie, zabezpieczanie i udostępnianie dokumentów do tak różnorodnych celów wymaga posiadania odpowiednich kompetencji.

Takie profesjonalne przygotowanie pozwalają zdobyć nasze studia, których unikatowy w skali kraju program ma charakter interdyscyplinarny. Archiwistyka to dyscyplina naukowa oraz działalność praktyczna związana z powstawaniem, gromadzeniem, długotrwałym przechowywaniem oraz opracowywaniem i udostępnianiem dokumentów. Związane z tym treści uzupełniają przedmioty historyczne oraz wprowadzające elementy prawne i administracyjne, zarządzania wiedzą i informacją czy informatyki. Niektóre zajęcia przybliżają pracę z dokumentami papierowymi, inne wprowadzają w świat dokumentu elektronicznego, digitalizacji, e-government, baz danych, Big Data oraz sztucznej inteligencji.

Profil praktyczny naszych studiów oznacza, że większość zajęć ma charakter warsztatowy i służy kształtowaniu umiejętności pracy z dokumentami oraz umożliwia poznanie działania różnych instytucji. Przewidziano duży (łącznie 6 miesięcy) wymiar praktyk, które można odbywać w najróżniejszych miejscach (np. instytucje Unii Europejskiej, urzędy administracji, sądy, archiwa, firmy outsourcingowe świadczące usługi archiwalne). Pozwala to zdobyć istotne doświadczenie praktyczne oraz nawiązać pożyteczne kontakty zawodowe. Uzupełniają to objazdy naukowe, umożliwiające zwiedzenie często trudnodostępnych archiwów i innych podobnych instytucji w Polsce i za granicą.

Dbamy o zapewnienie słuchaczom bliskiego kontaktu z prowadzącymi zajęcia, pozwalającego na bardziej indywidualne podejście do potrzeb i zainteresowań studentów. Podtrzymujemy relacje z naszymi absolwentami rozwijającymi swe kariery w Polsce i zagranicą. Nasz zespół tworzą uznani specjaliści, posiadający kontakty międzynarodowe oraz własne doświadczenia praktyczne. Część zajęć prowadzą pracownicy Instytutu Informatyki oraz osoby zatrudnione w urzędach, archiwach i firmach.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://archiwistykainowoczesnezarzadzanie.wordpress.com

Specjalności

Nasi studenci mają do wyboru trzy specjalności, które dają możliwość pogłębienia wiedzy i umiejętności w wybranych obszarach:

  • Zarządzanie dokumentacją współczesną. Ta specjalność przygotowuje głównie do zawodu records managera, czyli specjalisty ds. zarządzania wszelkimi zapisami informacyjnymi. Wyposaża absolwenta w zespół wiedzy i umiejętności pozwalających na pracę przy projektowaniu, tworzeniu, obsługiwaniu systemów Records Management, które mogą obejmować zarówno dokumenty elektroniczne, jak i papierowe. Odpowiada wymaganiom normy ISO 15489, która od 2006 r. obowiązuje także w Polsce.
  • Specjalność informatyka biurowa i archiwalna. Specjalność przygotowuje do pracy z najnowszymi programami i systemami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej, kancelaryjnej i działalności archiwalnej. Program specjalności został opracowany we współpracy z Instytutem Informatyki UMCS, którego pracownicy prowadzą zajęcia w pracowniach komputerowych. Pośród przedmiotów tej specjalności znajdują się m.in. Podstawy baz danych, Oprogramowanie Enterprise Content Management (ECM) oraz Archiwizacja zasobów cyfrowych.
  • Specjalność archiwistyka historyczna. Absolwent naszego kierunku po tej specjalności zyskuje przygotowanie do pracy we wszelkiego rodzaju archiwach: zakładowych, depozytowych, prywatnych, państwowych w zakresie gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania archiwaliów. Wiąże się to także z nabyciem kwalifikacji specjalisty w zakresie zarządzania dokumentacją – tworzenia, przyjmowania, sterowania obiegiem, przechowywania i stosowania dokumentów w urzędach, firmach i innych organizacjach – w charakterze urzędnika i menedżera.

Co po studiach?

Absolwent studiów licencjackich może kontynuować naukę na studiach II stopnia (magisterskich), w tym także na kierunku Archiwistyka i Nowoczesne Zarządzanie Zapisami Informacyjnymi na UMCS.

Nasz absolwent będzie mógł wykonywać zawód, m.in:

  • specjalisty ds. zarządzania dokumentacją i informacją (records managera) w podmiotach publicznych i prywatnych;
  • archiwisty, biorącego udział w gromadzeniu, przechowywaniu, opracowaniu i udostępnianiu wszelkich rodzajów dokumentacji, a także w prowadzenia działalności informacyjnej i popularyzatorskiej z nią związanej;
  • koordynatora czynności kancelaryjnych (stanowisko obowiązkowe w strukturze niektórych urzędów administracji);
  • operatora systemów komputerowych i baz danych w tym systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w administracji publicznej;
  • pracy związanej z dostępem do danych osobowych, informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych;
  • pracownika urzędów administracji państwowej i samorządowej;
  • i wiele innych, dla których nasze studia oferują niezbędną formację humanistyczną.

Absolwent naszego kierunku będzie przygotowany do podjęcia pracy m.in. w:

  • archiwach państwowych i wyodrębnionych (wojskowych, służb specjalnych, najwyższych organów państwa);
  • urzędach administracji państwowej i samorządowej oraz w wymiarze sprawiedliwości;
  • archiwach wszelkiego rodzaju instytucji, np. banków, sądów, instytucji publicznych;
  • firmach zajmujących się porządkowaniem i przechowywaniem dokumentacji;
  • instytucjach naukowych, edukacyjnych i kulturalnych, stowarzyszeniach i fundacjach;
  • wszelkiego rodzaju kancelariach, sekretariatach i biurach (posiadają je wszystkie współczesne organizacje).

Możliwości rozwoju

  • dostęp do bogato wyposażonych bibliotek uniwersytetu;
  • działalność w studenckich kołach naukowych, Samorządzie Studentów i innych organizacjach uczelnianych, która pozwala rozwijać własne zainteresowania oraz rozbudowywać umiejętności pracy zespołowej;
  • udział w studenckich konferencjach naukowych i warsztatach, także z udziałem studentów zagranicznych;
  • krajowe i międzynarodowe programy wymiany studenckiej (Erasmus+, MOST), umożliwiające odbycie części studiów na innych uczelniach, także zagranicznych;
  • możliwość nabycia dodatkowych doświadczeń praktycznych podczas wolontariatu i staży w różnych instytucjach, w tym podczas działań popularyzujących instytucje archiwalne i dokumentacyjne;
  • poradnictwo zawodowe, psychologiczne, edukacyjne oraz coaching, prowadzone przez Biuro Rozwoju Kompetencji UMCS.

Zasady kwalifikacji

Podczas rekrutacji pod uwagę brany jest jeden przedmiot spośród: historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, język polski, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, matematyka, informatyka.