Unia Europejska

Podyplomowe

zmień rekrutację

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Grafika komputerowa i DTP - podyplomowe

Szczegóły
Kod POD_GKO_SP
Jednostka organizacyjna Wydział Artystyczny
Kierunek studiów Grafika komputerowa i DTP
Poziom kształcenia Podyplomowe
Wymagany dokument
  • Wyższe
  Zadaj pytanie
Tura 4 (21.05.2025 00:00 – 19.10.2025 23:59)

(pokaż minione tury)

Rekrutacja końcowa – końcówka miejsc! Zdecyduj się dziś, zanim zrobią to inni.

Rekrutacja

Jeśli chcesz podjąć studia na tym kierunku, musisz:

  • zarejestrować się w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK),
  • złożyć w wyznaczonym terminie komplet dokumentów.

Zapoznaj się z instrukcją rejestracji

Wymagane dokumenty:

  • kwestionariusz osobowy wydrukowany z systemu IRK, uzupełniony i podpisany;
  • odpis lub poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów magisterskich; w przypadku ukończenia uczelni wyższej za granicą: oryginał dyplomu oraz tłumaczenie na język polski potwierdzone przez upoważnione instytucje, a także dokument potwierdzający nostryfikację dyplomu lub zaświadczenie o zwolnieniu z postępowania nostryfikacyjnego.

W przypadku większej liczby zakwalifikowanych osób niż liczba miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń.

Termin i miejsce przyjmowania dokumentów:

Wymagane dokumenty musisz dostarczyć lub przesłać w formie papierowej do 21 października 2025 roku na adres:

Wydział Artystyczny
Sekretariat Instytutu Sztuk Pięknych
al. Kraśnicka 2b
20-718 Lublin
pokój nr 9

Godziny przyjęć: poniedziałek-piątek, godz. 7:30-15:00.

Opłaty i zniżki

Opłaty za studia:

  • I semestr: 2000 zł
  • II semestr: 2000 zł

Całkowity koszt studiów: 4000 zł

Opłata za studia dla absolwentów UMCS posiadających Kartę Absolwenta (10% zniżki):

  • I semestr: 1800 zł
  • II semestr: 1800 zł

Całkowity koszt studiów: 3600 zł

Opłata za studia dla rodziny (dzieci, mąż/żona) absolwentów UMCS posiadających Kartę Absolwenta (5% zniżki):

  • I semestr: 1900 zł
  • II semestr: 1900 zł

Całkowity koszt studiów: 3800 zł

Nr konta do wpłat czesnego podamy w późniejszym terminie.

Zapisz się do Programu Absolwent UMCS i zdobądź Kartę Absolwenta

Dla kogo są te studia?

Dla absolwentów szkoły wyższej na kierunkach plastyczno-pedagogicznych, plastycznych oraz innych. Dla osób, które mają minimalną wiedzą w zakresie grafiki komputerowej i dtp lub nie pasiadają jej wcale.

Na tych studiach:

  • zdobędziesz wiedzę i umiejętności przydatne do wykorzystania w publikacjach prasowych, reklamie, komunikacji i informacji marketingowej, a także do tworzenia prezentacji multimedialnych i serwisów internetowych

Przedmioty w programie studiów:

  • wybrane zagadnienia grafiki wydawniczej (8 godz. - wykłady)
  • techniki multimedialne (26 godzin - laboratorium)
  • psychofizjologia widzenia (6 godzin - wykłady)
  • wybrane zagadnienia sztuki współczesnej (10 godzin - wykłady)
  • komputerowe projektowanie graficzne (30 godzin - laboratorium)
  • elementy informatyki (20 godzin - laboratorium)
  • cyfrowe przetwarzanie obrazu (30 godzin – laboratorium)

Wybrane zagadnienia z grafiki wydawniczej 

Opis modułu: Rozwój i geneza grafiki użytkowej ze szczególnym uwzględnieniem przykładów interdyscyplinarnego designu. Klasyczne oraz ikoniczne przykłady na tle najnowszych tendencji i trendów wystepujących w współczesnej grafice użytkowej. Poznanie dokonań i dzieł najważniejszych projektantów zajmujących się grafiką wydawniczą ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z reklamą, plakatem, książką, ilustracją prasową, czasopismami, katalogami, albumami, wydawnictwami o charakterze akcydensowym, tożsamością, identyfikacją i komunikacją wizualną. Słuchacz opanuje zagadnienia z zakresu języka i funkcji grafiki wydawniczej, pozna złożone zależności pomiędzy treścią a formą przekazu wizualnego, zapozna się z szerokim spektrum działań twórczych, w których wykorzystane zostaną poznane na zajęciach wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła wydawniczego wraz ze wszystkimi głównymi obszarami pracy grafika (środki ekspresji oraz wyrazu plastycznego oraz warsztatu). Opanuje najważniejsze zasady projektowania i praktycznego wykorzystania szerokiego spektrum komunikatu graficznego wykorzystywane w autorskim procesie projektowania.

Techniki multimedialne

Opis modułu: Słuchacze zapoznają się z różnorodnymi technikami multimedialnymi, takimi jak: podstawy montażu video, animacja 2D (animacja grafik wektorowych i napisów, animacja postaci, animacja proceduralna, animacja 2,5D - dwuwymiarowe grafiki zaanimowane w przestrzeni 3D). Postprodukcja video (efekty specjalne, korekta kolorystyczna,composition). Podstawy grafiki 3D (modelowanie 3D, teksturowanie, tworzenie shaderów, animacja 3D, renderowanie 3D, postprodukcja).

Programy używane w trakcie zajęć: Adobe Premier CS2022 w zakresie średniozawansowanym; Adobe AfterEffects CS2022 w zakresie średniozawansowanym; Blender 3D w zakresie podstawowym

Psychofizjologia widzenia 

Opis modułu: Moduł jest realizowany w formie wykładu połączonego z pokazem modeli wizualnych obrazujących poszczególne zagadnienia z obszaru percepcji wizualnej. Krótki rys historyczny refleksji nad percepcją poprzedza analizę i omówienie elementarnych problemów takich jak: budowa analizatora wzrokowego, kontrast jasności, kontrast barwny, systemy barwne, złudzenia optyczne, postrzeganie ruchu itd. Przedmiot wprowadza słuchacza w ogólne pojęcie o specyfice funkcjonowania zmysłu wzroku u człowieka w kontekście praktycznych zastosowań tej wiedzy w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej, infrastrukturze i przede wszystkim w obrazie graficznym w kontekście postrzegania bodśców i wrażeń i ich wykorzystania. W ramach przedmiotu Psychofizjologia widzenia analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji z uwzględnieniem uwarunkowań psychologicznych, społecznych i kulturowych i ich wpływ na odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, wpływające na proces widzenia w kontekście wiedzy z zakresu formy plastycznej, które są niezwykle istotne w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki.

Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej 

Opis modułu: Celem wykładów jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi trendami artystycznymi XX w. Przeanalizowane zostaną sylwetki kluczowych twórców i ich dzieła, warsztat artystyczny i środki wyrazu plastycznego, a także sposoby i metody krytycznego odbioru i interpretowania dzieł sztuki współczesnej wg klucza: artysta – dzieło, sztuka – odbiorca. Poza ogólną charakterystyką faktograficzną przedstawione będą podstawowe założenia teoretyczne poszczególnych kierunków w oparciu o: nowatorstwo, znaczenie, ich wpływ na współczesną sztukę wydawniczą oraz bibliografia.

• Kubizm: przedstawiciele, chronologia, charakterystyka faz.

• Dadaizm: geneza, założenia, charakterystyka działalności w poszczególnych ośrodkach (Zurych, Paryż, Nowy Jork).

• Surrealizm i malarstwo metafizyczne: geneza, cechy, wybitni przedstawiciele i ich dzieła.

Komputerowae projektowanie graficzne 

Opis modułu: Słuchacz, który zaliczył moduł, rozumie zastosowania, zasadę działania i możliwości wykorzystania komputera oraz jego oprogramowania, identyfikuje informacje zapisane cyfrowo (graficzne typy plików, formatowanie plików tekstowych, grafika wektorowa oraz grafika bitmapowa, różnice oraz ich wzajemna korelacja, najważniejsze tryby barwne: RGB oraz CMYK i ich charakterystyka), proponuje oryginalne rozwiązania graficzne i typograficzne, znane mu są standardy przygotowania do druku offsetowego (elementy dodatkowe niezbędne do prawidłowego wykonania wydruku: pasery, kreski formatowe, skala barwna, opis kolorów, tworzenie tzw. spadów, zalewkowanie itp), wykorzystuje komputer jako narzędzie edytorskie, tworzy dokumenty cyfrowe (edytor tekstu, edytor grafiki), postępuje zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich (uwaga na plagiat), jest zorientowany na świadome wykorzystywanie programów komputerowych do rozwiązywania różnych problemów związanych z projektowaniem graficznym. Potrafi wymienić i omówić zasady tworzenia kompozycji projekto?w graficznych takich jak: perspektywa, symetria, rytm, kompozycja, kolorystyka, etc. Student zapozna się z tworzeniem dokumentów finalnych przeznaczonych dla drukarni tzw. pliki prepress (do naświetlenia). Rozwiązywanie problemów edytorskich. Komputer jako narzędzie DTP. Format PDF „drukarski” – końcowy etap pracy projektanta. W ramach zajęć odbywają się również krótkie wykłady wprowadzające w następujące zagadnienia: podstawy liternictwa i krótka historia pisma, podstawy typografii w kontekście składu tekstów, logo i logotyp jako podstawowy element działania projektanta komputerowego przy wcześniejszym etapie pracy koncepcyjnej (szkice, mapy myślowe, warianty rozwiązań, system identyfikacji wizualnej wraz z przykładowymi zastosowaniami), uwarunkowania formalne i gatunkowe obiegowych form wydawniczych: logotypu, plakatu, książki i ich potencjał medialny – trzy spotkania.

Programy używane w trakcie zajęć: Adobe Illustrator w zakresie zaawansowanym, Adobe InDesign w zakresie podstawowym – wzajemna komunikacja pomiędzy nimi.

Elementy informatyki 

Opis modułu: Tworzenie dokumentów w programach MS Office (edytor tekstu, skład i formatowanie, style wykorzystywane przy tworzeniu prezentacji multimedialnej). Przygotowanie i podstawowa obróbka plików graficznych wektorowych i rastrowych z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop oraz CorelDraw). Omówienie podstawowych zagadnień i założeń związanych z tworzeniem stron internetowych. Elementy tworzące strukturę www, wprowadzenie nowej zawartości z wykorzystaniem szablonów z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Dreaweaver Podstawowa obsługa programów Photoshop, CorelDraw w zakresie edycji i tworzenia podstawowej zawartości graficznej i multimedialnej. Algorytmiczne rozwiązywanie problemów. Komputer jako narzędzie komunikowania się ze światem (wykorzystanie potencjału promocyjnego sieci internetowych, portali społecznościowych, itp). Student, który zaliczył moduł, identyfikuje informacje zapisane cyfrowo, proponuje programy do ich odczytywania i modyfikacji, tworzy różnorodne pliki cyfrowe i umiejętnie się nimi posługuje w uzupełnianiu zawartości informacji cyfrowej, potrafi stworzyć, edytować i publikować online proste strony www.

Programy używane w trakcie zajęć: Adobe Dreamweaver, Adobe Photoshop, CorelDRAW Graphics Suite, Microsoft OFFICE IrfanView

Cyfrowe przetwarzanie obrazu 

Opis modułu: Opis formatów i zapisu grafiki cyfrowej. Omówienie różnic między grafiką wektorową a rastrową. Poznanie technik pracy z negatywem cyfrowym w programie Adobe Camera Raw. Podstawy pracy z aparatem cyfrowym. Poziomy i krzywe – dostosowanie i korekta obrazu, tryby barwne i ich dogłębną charakterystyka, saturacja i dostosowanie kolorystyki obrazu, przezroczystości, warstwy oraz inteligentne obiekty, a także tryby ich mieszania, maski i ich zastosowanie w obrazie, inteligentne filtry, praca na kanałach, selekcje, zaawansowanie opcje zaznaczania i wycinania obiektów z tła, wyjaśnienie problemu rozdzielczości w obrazie cyfrowym i umiejętne dostosowanie jej do potrzeb projektowanych materiałów. Problem koloru w obrazie cyfrowym: kalibracja oraz profile barwne ICC i ich praktyczne zastosowanie. Przygotowanie grafiki do druku fotograficznego i publikacji elektronicznej. Retusz zdjęć. Praca z programem Adobe Bridge: synchronizacja całego pakietu pod kątem ustawień koloru. Omówienie zasad na jakich współpracują programy z pakietu Adobe.

Programy używane w trakcie zajęć: Adobe Photoshop CS2022, Adobe Bridge CS2022 oraz Adobe CameraRAW

Organizacja zajęć

Liczba godzin dydaktycznych: 130
w tym praktyki: brak

Liczba semestrów: 2

Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej (soboty-niedziele), w salach Wydziału Artystycznego w Lublinie.

Planowany termin uruchomienia studiów: październik/listopad 2025 r.

Warunki ukończenia studiów

Aby ukończyć studia, musisz:

  • uzyskać zaliczenia ze wszystkich przedmiotów (które będą się odbywały na podstawie wykonywanych przez studenta prac kontrolnych),
  • uzyskać pozytywne oceny z egzaminów.

Mocne strony:

Kompleksowe podejście do projektowania graficznego - program łączy teorię i praktykę z zakresu grafiki wydawniczej, multimediów, typografii i cyfrowego przetwarzania obrazu.

Informacji udziela:

Instytut Sztuk Pięknych WA UMCS – sekretariat
e-mail: plastyka@umcs.pl
tel. 81 537-69-40 lub 81 537-69-24

Kierownik studiów podyplomowych:

dr Sławomir Plewko
e-mail: slawomir.plewko@mail.umcs.p

Dodatkowe informacje:

Program Absolwent UMCS


x