Terminarz:
Daty i godziny przyjmowania dokumentów:
- 25.07.2024 g. 9-14
- 26.07.2024 g. 9-14
- 29.07. 2024 g. 9-14
- 05.08.2024 g. 9-11
- 19.08.2024 g. 9-11
- 26.08.2024 g. 9-11
- 09.09.2024 g. 9-14
- 10.09.2024 g. 9-14
- 16.09.2024 g. 9-14
- 23.09.2024 g. 9-14
- 24.09.2024 g. 9-14
Miejsce przyjmowania dokumentów:
Komisja rekrutacyjna Wydziału Filozofii i Socjologii
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4 pok. 29
20-031 Lublin
Zobacz w Google Maps
Zasady kwalifikacji:
Rekrutacja odbywa się na podstawie złożonego kompletu dokumentów, do wyczerpania limitu miejsc.
Opis kierunku
Kognitywistyka to dziedzina odpowiadająca na pytanie: czym jest i jak działa ludzkie poznanie (umysł), łącząca elementy psychologii, neuronauki, informatyki, językoznawstwa i filozofii. Głównym celem studiów kognitywistycznych II stopnia jest wykształcenie specjalistów w zakresie analizy, kształtowania i wspomagania działań człowieka we współczesnym społeczeństwie informacyjnym i technologicznym. Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem człowieka w trzech wymiarach:
- (neuro)psychologii, m.in studenci poznają neurologiczne i psychologiczne podstawy świadomości, języka i komunikacji czy zaburzeń umysłowych);
- sztucznej inteligencji, m.in studenci są przygotowywani do projektowania sztucznych systemów wspomagających człowieka (np. chatbotów, systemów automatycznej analizy danych), oraz układów opartych o sztuczne sieci neuronowe;
- językoznawstwa, m.in. zapoznają się z poznawczymi podstawami funkcjonowania języka, komputerowymi technikami modelowania języka, warsztatem dziennikarza; poznają też językowe techniki retoryczno – manipulacyjne.
Program studiów obejmuje kursy realizowane w języku angielskim, dzięki czemu studenci nabywają praktycznych umiejętności językowych oraz są przygotowani do pracy w instytucjach międzynarodowych, w tym w zagranicznych jednostkach badawczych.
Program realizowany jest przez Instytut Filozofii we współpracy z Instytutem Informatyki, Instytutem Neofilologii, Instytutem Psychologii oraz Katedrą Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego.
Program kognitywistyki II stopnia obejmuje:
przedmioty obowiązkowe takie jak: Human Problem Solving, Psychologia rozwojowa, Teorie badania świadomości, Neuropsychologia, Neuro - i psycholingwistyka, Filozofia kognitywistyki, Neuroestetyka, Neuromodelowanie, Mindreading, czy Kognitywne teorie decyzji, oraz
przedmioty wybieralne w ramach dwóch bloków tematycznych: „informatycznego” i „językowego”
- blok „informatyczny”: Wprowadzenie do technik programowania, Elementy sztucznej inteligencji, Natural Language Processing, Systemy eksperckie, Virtual Reality in Applications, Neuromodeling
- blok „językowy”: Język w działaniu, Semiotyka reklamy, Semiotyka mediów społecznościowych czy Language Evolution and Development, Cognitive Semantics.
Specjalności
Na tym kierunku student nie wybiera specjalności.
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku kognitywistyka (II stopnia) ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej kognitywistyki wymagającej inter- i multidyscyplinarnego podejścia, a także rozszerzoną wiedzę na temat zależności pomiędzy wybranymi dyscyplinami kognitywistycznymi. Zna na poziomie rozszerzonym ogólną terminologię kognitywistyczną oraz specjalistyczną terminologię podstawowych dyscyplin tworzących kognitywistykę – w języku polskim i angielskim. Wie, jakie są metody formalnego opisu języka w kategoriach logicznych, lingwistycznych i obliczeniowych. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane teorie wyjaśniające systemy poznawcze w kategoriach filozoficznych, fizycznych, neuronaukowych, psychologicznych i obliczeniowych; rozumie ich konsekwencje dla kognitywistyki. Posiada zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą teoretyczne podstawy metod sztucznej inteligencji stosowanych w modelowaniu procesów poznawczych oraz zaawansowaną wiedzę szczegółową dotyczącą wybranych problemów kognitywistyki; zna jej aktualne kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia. Zna i rozumie konsekwencje usytuowania człowieka jako naturalnego systemu poznawczego w środowisku, społeczności, kulturze. Ma wiedzę o języku naturalnym jako zjawisku społecznym i kulturowym; rozumie rolę języka jako środka kształtowania przekonań i opinii. Zna ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej ze studiami kognitywistycznymi; posiada wiedzę dotyczącą prawa autorskiego i zasad ochrony własności intelektualnej. Zna podstawowe zasady przedsiębiorczego działania. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować i integrować informacje (w języku polskim i angielskim) pod kątem ich przydatności dla założonych celów korzystając ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych. Umie sformułować problem i hipotezę naukową, dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w zakresie wybranej perspektywy badania procesów poznawczych; potrafi rozwiązać problem i sformułować wnioski. Potrafi zaplanować i przeprowadzić podstawowe badania dotyczące mechanizmów poznawczych z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej; samodzielnie poszerza umiejętności badawcze w tym zakresie. Jest w stanie dokonać pogłębionej analizy logicznej, językowej i semiotycznej wybranych komunikatów i tekstów. Potrafi analizować zachowania systemów poznawczych w kategoriach wybranych struktur i procesów poznawczych; wykorzystuje te analizy w rozwiązywaniu złożonych i nietypowych problemów związanych z poznaniem. Potrafi posługiwać się językiem angielskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Oceny Kompetencji Językowych w zakresie kognitywistyki. Rozwija swoje zdolności organizacyjne, współpracuje w zespołach interdyscyplinarnych, potrafi kierować pracą zespołu, a także samodzielnie planować i realizować proces zdobywania wiedzy i umiejętności; wspiera innych w tym procesie. Absolwent jest gotów do podejmowania i organizacji działań na rzecz społeczności (akademickiej, lokalnej etc.) z uwzględnieniem społecznych konsekwencji wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. Jest przygotowany do popularyzacji kognitywistyki i upowszechniania jej osiągnięć; inicjuje i inspiruje tego typu działania. Docenia rolę wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobywanych w toku studiów oraz i wykorzystuje je w sposób przedsiębiorczy w działalności praktycznej (w tym: zawodowej); rozwija je w kontekście aktywności zawodowej.
Co po studiach?
W zależności od ścieżki kształcenia, którą zrealizujesz na studiach, pracę znajdziesz w takich branżach, jak np. sektor IT (jako programista czy projektant elementów systemów sztucznej inteligencji), edukacja (np. w instytutach naukowych), reklama i media (w agencjach reklamowych, public relations, mass mediach). Możesz też pracować w ośrodkach przetwarzania danych (zajmujących się ich automatyczną analizą) czy serwisach internetowych (zarówno jako ich administrator, projektant, jak i redaktor). Możesz także kontynuować naukę i pogłębiać wiedzę na studiach w szkole doktorskiej. Możliwości są naprawdę duże, tak jak zdolności poznawcze ludzkiego umysłu. Wszystko zależy od tego, jak je wykorzystasz.
Możliwości w trakcie studiów:
• programy wymiany studenckiej, zarówno krajowe (MOST), jak i zagraniczne (Erasmus+),
• atrakcyjne praktyki w instytucjach kultury, organizacjach samorządowych i rządowych oraz III sektora,
• treningi z doświadczonymi trenerami oraz coachami,
• rozwój zainteresowań w studenckich kołach naukowych (m.in. Koło Kognitywistyki, Koło Estetyków, Koło KreaTyVni),
• udział w spotkaniach dyskusyjnych („Kinozofia”),
• praca i rozwój w ramach Samorządu Studentów,
• udział studentów w badaniach naukowych, projektach europejskich i konferencjach,
• spotkania z przedstawicielami biznesu,
• szeroka oferta zajęć wybieralnych,
• warsztaty i szkolenia organizowane przez podmioty zewnętrzne,
• wydarzenia organizowane przez ACK „Chatka Żaka” oraz Inkubator Medialny,
• współpraca z lubelskimi instytucjami kultury (Centrum Spotkania Kultur, Galeria Labirynt, Teatr NN, Teatr im. J. Osterwy, Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie – Rewiry czy Centrum Kompetencji Społecznych, Medialnych i Twórczych „Profesus”)