Kod | HIA_ANW_S1 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Historii i Archeologii |
Kierunek studiów | Archiwistyka i nowoczesne zarządzanie zapisami informacyjnymi |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 19 |
Czas trwania | 3 lata |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Jeśli wybrałeś więcej, niż jeden kierunek – ustaw priorytety w systemie rekrutacyjnym. To bardzo ważne!
Przyjmiemy Cię na jeden kierunek - ten, który wybrałeś jako priorytet i na którym otrzymasz wystarczającą liczbę punktów. Pozostałe miejsca zwolnią się dla innych osób.
Priorytety możesz zmienić w zakładce Moje konto / Zgłoszenia rekrutacyjne do 8 lipca. Zobacz, jak to zrobić - przejdź do instrukcji
Jeśli chcesz studiować na dwóch kierunkach jednocześnie, prześlij maila do Biura Rekrutacji: rekrutacja@umcs.pl
Ważne terminy:
- 17 kwietnia – 10 lipca 2024 r. – rejestracja i opłaty
- 16 lipca 2024 r. – ogłoszenie wyników – publikacja listy osób zakwalifikowanych
- 17 – 19, 22 lipca 2024 r. – dostarczanie dokumentów - osobiste lub za pośrednictwem operatora pocztowego
(decyduje data doręczenia do komisji rekrutacyjnej) - 24 lipca 2024 r. – ogłoszenie kolejnej listy (2) osób zakwalifikowanych na zwolnione miejsca
- 25 – 26, 29 lipca 2024 r. – dostarczanie dokumentów kandydatów z listy (2)
Miejsce przyjmowania dokumentów:
Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna
Wydział Historii i Archeologii UMCS
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, sala numer 1
20-031 Lublin
e-mail: wkr.hia@mail.umcs.pl
tel. 513 462 372 (w godz. 10 - 14)
Godziny przyjmowania dokumentów: 10 - 14
Zasady rekrutacji:
- jeden przedmiot spośród: historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, język polski, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, matematyka, informatyka
Na archiwistyce i nowoczesnym zarządzaniu zapisami informacyjnymi:
- nauczysz się zarządzać informacją elektroniczną i tradycyjną w nowoczesnej organizacji
- dowiesz się, jak tworzyć, zabezpieczać i udostępniać dokumenty
- większość zajęć ma charakter warsztatowy, co pozwoli Ci zyskać umiejętności pracy z dokumentami oraz poznać działanie różnych instytucji
- niektóre zajęcia przybliżą Ci pracę z dokumentami papierowymi, a inne wprowadzą Cię w świat dokumentu elektronicznego, digitalizacji, e-government, baz danych, Big Data oraz sztucznej inteligencji
- w programie znajdziesz też przedmioty historyczne oraz wprowadzające elementy prawne i administracyjne, zarządzania wiedzą i informacją czy informatyki
- zdobędziesz doświadczenie praktyczne oraz nawiążesz pożyteczne kontakty zawodowe podczas praktyk, które możesz odbywać w najróżniejszych miejscach (np. instytucje Unii Europejskiej, urzędy administracji, sądy, archiwa, firmy outsourcingowe świadczące usługi archiwalne) - łączny wymiar praktyk na tym kierunku to 6 miesięcy!
- weźmiesz udział w objazdach naukowych - zwiedzisz trudno dostępne archiwa i inne podobne instytucje w Polsce i za granicą
- zapewnimy Ci bliski kontakt z prowadzącymi zajęcia oraz indywidualne podejście do Twoich potrzeb i zainteresowań
- zajęcia prowadzą specjaliści, którzy posiadają kontakty międzynarodowe oraz własne doświadczenia praktyczne - część zajęć prowadzą pracownicy Instytutu Informatyki oraz osoby zatrudnione w urzędach, archiwach i firmach
Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej poświęconej temu kierunkowi.
Specjalności:
Na tym kierunku możesz wybrać jedną z trzech specjalności:
1. Zarządzanie dokumentacją współczesną
- przygotujesz się do zawodu records managera, czyli specjalisty ds. zarządzania wszelkimi zapisami informacyjnymi
- zdobędziesz wiedzę i umiejętności pozwalające Ci na projektować, tworzyć, obsługiwać systemy Records Management, które mogą obejmować zarówno dokumenty elektroniczne, jak i papierowe
- specjalność odpowiada wymaganiom normy ISO 15489, która od 2006 r. obowiązuje także w Polsce
2. Informatyka biurowa i archiwalna
- przygotujesz się do pracy z najnowszymi programami i systemami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej, kancelaryjnej i działalności archiwalnej
- program specjalności został opracowany we współpracy z Instytutem Informatyki UMCS, którego pracownicy prowadzą zajęcia w pracowniach komputerowych
- wśród przedmiotów na tej specjalności znajdują się m.in. podstawy baz danych, oprogramowanie Enterprise Content Management (ECM) oraz archiwizacja zasobów cyfrowych
3. Archiwistyka historyczna
- przygotujesz się do pracy we wszelkiego rodzaju archiwach: zakładowych, depozytowych, prywatnych, państwowych w zakresie gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania archiwaliów
- nabędziesz kwalifikacje specjalisty w zakresie zarządzania dokumentacją – tworzenia, przyjmowania, sterowania obiegiem, przechowywania i stosowania dokumentów w urzędach, firmach i innych organizacjach (w charakterze urzędnika i menedżera)
Mocne strony:
- studia o unikatowym w skali kraju, interdyscyplinarnym programie
- dostęp do bogato wyposażonych bibliotek uniwersytetu
- udział w studenckich konferencjach naukowych i warsztatach, także z udziałem studentów zagranicznych
- krajowe i międzynarodowe programy wymiany studenckiej (Erasmus+, MOST), umożliwiające odbycie części studiów na innych uczelniach, także zagranicznych
- możliwość nabycia dodatkowych doświadczeń praktycznych podczas wolontariatu i staży w różnych instytucjach, w tym podczas działań popularyzujących instytucje archiwalne i dokumentacyjne
Gdzie można pracować po archiwistyce i nowoczesnym zarządzaniu zapisami informacyjnymi:
- archiwa państwowe i wyodrębnione (wojskowe, służb specjalnych, najwyższych organów państwa)
- urzędy administracji państwowej i samorządowej oraz wymiar sprawiedliwości
- archiwa wszelkiego rodzaju instytucji, np. banków, sądów, instytucji publicznych
- firmy zajmujące się porządkowaniem i przechowywaniem dokumentacji
- instytucje naukowe, edukacyjne i kulturalne, stowarzyszenia i fundacje
- wszelkiego rodzaju kancelarie, sekretariaty i biura (posiadają je wszystkie współczesne organizacje)
Po tym kierunku możesz pracować jako:
- specjalista ds. zarządzania dokumentacją i informacją (records managera) w podmiotach publicznych i prywatnych,
- archiwista, biorący udział w gromadzeniu, przechowywaniu, opracowaniu i udostępnianiu wszelkich rodzajów dokumentacji, a także w prowadzeniu działalności informacyjnej i popularyzatorskiej z nią związanej,
- koordynator czynności kancelaryjnych (stanowisko obowiązkowe w strukturze niektórych urzędów administracji),
- operator systemów komputerowych i baz danych w tym systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w administracji publicznej,
- pracownik podejmujący obowiązki związane z dostępem do danych osobowych, informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych,
- pracownik urzędów administracji państwowej i samorządowej.
Na wszystkich kierunkach UMCS znajdziesz:
- programy wymiany międzynarodowej
- akademiki
- stypendia i zapomogi
- wsparcie osób niepełnosprawnych
- sport na wysokim poziomie
- wydarzenia kulturalne i rozrywkowe
- wsparcie psychologiczne
- rozwój osobisty i zawodowy
- organizacje studenckie
Zapisz się już dziś!
Zasady kwalifikacji
Podczas rekrutacji pod uwagę brany jest jeden przedmiot spośród: historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, język polski, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, matematyka, informatyka.