Unia Europejska

Rekrutacja - rok akademicki 2025-2026

zmień rekrutację

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją - stacjonarne pierwszego stopnia

Szczegóły
Kod HIA_AEZ_S1
Jednostka organizacyjna Wydział Historii i Archeologii
Kierunek studiów Archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Czas trwania 3 lata
Opłaty 85
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (17.04.2025 13:00 – 14.07.2025 23:59)

Na archiwistyce i Elektronicznym Zarządzaniu Dokumentacją:

  • uzyskasz profesjonalne przygotowanie do tworzenia, zabezpieczania i udostępniania dokumentów do różnorodnych celów
  • niektóre zajęcia przybliżają pracę z dokumentami papierowymi, inne wprowadzają w świat dokumentu elektronicznego, digitalizacji, e-government, baz danych, Big Data oraz sztucznej inteligencji
  • przygotujesz się do pracy z najnowszymi programami i systemami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej, kancelaryjnej i działalności archiwalnej - szczególne znaczenie w tym zakresie mają systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), które w najbliższym czasie staną się obowiązkowe dla wszystkich urzędów i jednostek sektora publicznego
  • przygotujesz się do wykonywania zadań na stanowisku archiwisty, koordynatora czynności kancelaryjnych i ich wykonawcy, niezależnie od typu archiwum i instytucji, zarówno w zakresie tradycyjnej postaci dokumentacji aktowej i nieaktowej, jak i dokumentacji elektronicznej
  • zdobędziesz wiedzę i umiejętności odnoszące się do wszystkich etapów życia dokumentów – ich narastania w każdym rodzaju instytucji, przechowywania w archiwach organizacji (urzędów, przedsiębiorstw, instytucji) i wreszcie trwałego przechowywania w archiwach historycznych lub pokrewnych instytucjach (np. muzeach, bibliotekach)

Więcej informacji znajdziesz na stronie kierunku.

Mocne strony:

  • unikatowy w skali kraju program o interdyscyplinarnym charakterze
  • praktyczny profil studiów - nacisk na zastosowanie praktyczne nabytych kompetencji w działalności zawodowej
  • praktyki w wymiarze 6 miesięcy, które można realizować w najróżniejszych miejscach (np. instytucje Unii Europejskiej, urzędy administracji, sądy, archiwa, firmy świadczące usługi archiwalne)
  • bliski kontakt z prowadzącymi zajęcia, pozwalający na zindywidualizowane podejście do potrzeb i zainteresowań studentów.
  • zespół tworzony przez uznanych specjalistów, posiadających kontakty międzynarodowe oraz własne doświadczenia praktyczne.
  • część zajęć prowadzona przez osoby zatrudnione w urzędach i firmach prywatnych 
  • dostęp do bogato wyposażonych bibliotek uniwersytetu
  • działalność w studenckich kołach naukowych, samorządzie studentów i innych organizacjach uczelnianych, która pozwala rozwijać własne zainteresowania oraz rozbudowywać umiejętności pracy zespołowej
  • udział w studenckich konferencjach naukowych i warsztatach, także z udziałem studentów zagranicznych
  • krajowe i międzynarodowe programy wymiany studenckiej (Erasmus+, MOST), umożliwiające odbycie części studiów na innych uczelniach, także zagranicznych
  • możliwość nabycia dodatkowych doświadczeń praktycznych podczas wolontariatu i staży w różnych instytucjach, w tym podczas działań popularyzujących instytucje archiwalne i dokumentacyjne

Gdzie można pracować po archiwistyce i Elektronicznym Zarządzaniu Dokumentacją:

  • archiwa państwowe i wyodrębnione (wojskowe, służb specjalnych, najwyższych organów państwa)
  • urzędy administracji państwowej i samorządowej oraz wymiar sprawiedliwości
  • archiwa wszelkiego rodzaju instytucji publicznych i prywatnych
  • firmy zajmujące się porządkowaniem i przechowywaniem dokumentacji
  • instytucje naukowe, edukacyjne i kulturalne, zarówno publiczne, jak i prowadzone przez organizacje pozarządowe
  • wszelkiego rodzaju kancelarie, sekretariaty i biura (posiadają je wszystkie współczesne organizacje)
  • prywatna działalność gospodarcza: wykonywanie specjalistycznych kwerend o charakterze własnościowym i genealogicznym

Możesz pracować jako:

  • specjalista ds. zarządzania dokumentacją i informacją (records managera) w podmiotach publicznych i prywatnych
  • koordynator czynności kancelaryjnych (stanowisko obowiązkowe w strukturze niektórych urzędów administracji) oraz administrator systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD)
  • specjalista w zakresie wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją i osoba prowadząca szkolenia w zakresie postępowania z dokumentacją i archiwaliami
  • archiwista biorący udział w gromadzeniu, przechowywaniu, opracowaniu i udostępnianiu wszelkich rodzajów dokumentacji, a także w prowadzeniu działalności informacyjnej i popularyzatorskiej z nią związanej – we wszystkich rodzajach archiwów
  • specjalista w pracy związanej z dostępem do danych osobowych (w tym jako inspektor ochrony danych), informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych
  • pracownik urzędów administracji państwowej i samorządowej
  • prywatny wykonawca kwerend archiwalnych o charakterze genealogicznym i własnościowym

Na wszystkich kierunkach UMCS znajdziesz:

Zapisz się już dziś!


Zasady kwalfikacji

jeden przedmiot spośród: historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, język polski, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, matematyka, informatyka.