Kod | HIA_AEZ_S1 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Historii i Archeologii |
Kierunek studiów | Archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Opłaty | 85 |
Zadaj pytanie |
Na archiwistyce i Elektronicznym Zarządzaniu Dokumentacją:
- uzyskasz profesjonalne przygotowanie do tworzenia, zabezpieczania i udostępniania dokumentów do różnorodnych celów
- niektóre zajęcia przybliżają pracę z dokumentami papierowymi, inne wprowadzają w świat dokumentu elektronicznego, digitalizacji, e-government, baz danych, Big Data oraz sztucznej inteligencji
- przygotujesz się do pracy z najnowszymi programami i systemami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej, kancelaryjnej i działalności archiwalnej - szczególne znaczenie w tym zakresie mają systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), które w najbliższym czasie staną się obowiązkowe dla wszystkich urzędów i jednostek sektora publicznego
- przygotujesz się do wykonywania zadań na stanowisku archiwisty, koordynatora czynności kancelaryjnych i ich wykonawcy, niezależnie od typu archiwum i instytucji, zarówno w zakresie tradycyjnej postaci dokumentacji aktowej i nieaktowej, jak i dokumentacji elektronicznej
- zdobędziesz wiedzę i umiejętności odnoszące się do wszystkich etapów życia dokumentów – ich narastania w każdym rodzaju instytucji, przechowywania w archiwach organizacji (urzędów, przedsiębiorstw, instytucji) i wreszcie trwałego przechowywania w archiwach historycznych lub pokrewnych instytucjach (np. muzeach, bibliotekach)
Więcej informacji znajdziesz na stronie kierunku.
Mocne strony:
- unikatowy w skali kraju program o interdyscyplinarnym charakterze
- praktyczny profil studiów - nacisk na zastosowanie praktyczne nabytych kompetencji w działalności zawodowej
- praktyki w wymiarze 6 miesięcy, które można realizować w najróżniejszych miejscach (np. instytucje Unii Europejskiej, urzędy administracji, sądy, archiwa, firmy świadczące usługi archiwalne)
- bliski kontakt z prowadzącymi zajęcia, pozwalający na zindywidualizowane podejście do potrzeb i zainteresowań studentów.
- zespół tworzony przez uznanych specjalistów, posiadających kontakty międzynarodowe oraz własne doświadczenia praktyczne.
- część zajęć prowadzona przez osoby zatrudnione w urzędach i firmach prywatnych
- dostęp do bogato wyposażonych bibliotek uniwersytetu
- działalność w studenckich kołach naukowych, samorządzie studentów i innych organizacjach uczelnianych, która pozwala rozwijać własne zainteresowania oraz rozbudowywać umiejętności pracy zespołowej
- udział w studenckich konferencjach naukowych i warsztatach, także z udziałem studentów zagranicznych
- krajowe i międzynarodowe programy wymiany studenckiej (Erasmus+, MOST), umożliwiające odbycie części studiów na innych uczelniach, także zagranicznych
- możliwość nabycia dodatkowych doświadczeń praktycznych podczas wolontariatu i staży w różnych instytucjach, w tym podczas działań popularyzujących instytucje archiwalne i dokumentacyjne
Gdzie można pracować po archiwistyce i Elektronicznym Zarządzaniu Dokumentacją:
- archiwa państwowe i wyodrębnione (wojskowe, służb specjalnych, najwyższych organów państwa)
- urzędy administracji państwowej i samorządowej oraz wymiar sprawiedliwości
- archiwa wszelkiego rodzaju instytucji publicznych i prywatnych
- firmy zajmujące się porządkowaniem i przechowywaniem dokumentacji
- instytucje naukowe, edukacyjne i kulturalne, zarówno publiczne, jak i prowadzone przez organizacje pozarządowe
- wszelkiego rodzaju kancelarie, sekretariaty i biura (posiadają je wszystkie współczesne organizacje)
- prywatna działalność gospodarcza: wykonywanie specjalistycznych kwerend o charakterze własnościowym i genealogicznym
Możesz pracować jako:
- specjalista ds. zarządzania dokumentacją i informacją (records managera) w podmiotach publicznych i prywatnych
- koordynator czynności kancelaryjnych (stanowisko obowiązkowe w strukturze niektórych urzędów administracji) oraz administrator systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD)
- specjalista w zakresie wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją i osoba prowadząca szkolenia w zakresie postępowania z dokumentacją i archiwaliami
- archiwista biorący udział w gromadzeniu, przechowywaniu, opracowaniu i udostępnianiu wszelkich rodzajów dokumentacji, a także w prowadzeniu działalności informacyjnej i popularyzatorskiej z nią związanej – we wszystkich rodzajach archiwów
- specjalista w pracy związanej z dostępem do danych osobowych (w tym jako inspektor ochrony danych), informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych
- pracownik urzędów administracji państwowej i samorządowej
- prywatny wykonawca kwerend archiwalnych o charakterze genealogicznym i własnościowym
Na wszystkich kierunkach UMCS znajdziesz:
- programy wymiany międzynarodowej
- akademiki
- stypendia i zapomogi
- wsparcie osób niepełnosprawnych
- sport na wysokim poziomie
- wydarzenia kulturalne i rozrywkowe
- wsparcie psychologiczne
- rozwój osobisty i zawodowy
- organizacje studenckie
Zapisz się już dziś!
Zasady kwalfikacji
jeden przedmiot spośród: historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, język polski, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, matematyka, informatyka.