Unia Europejska

Rekrutacja - rok akademicki 2025-2026

zmień rekrutację

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Społeczeństwo informacyjne - stacjonarne drugiego stopnia

Szczegóły
Kod POL_SPI_S2
Jednostka organizacyjna Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Kierunek studiów Społeczeństwo informacyjne
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów praktyczny
Języki wykładowe polski
Czas trwania 1,5 roku (3 semestry)
Wymagany dokument
  • Wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (17.04.2025 13:00 – 14.07.2025 23:59)

Miejsce przyjmowania dokumentów:

Wydział Politologii i Dziennikarstwa UMCS, ul. Głęboka 45, Lublin, sala A.2.04 w godz. 10:00-15:00.


Koncepcja studiów to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku pracy i perspektyw rozwoju społeczno-gospodarczego związanych z dynamicznym rozwojem technologicznym i komunikacyjnym oraz wynikającymi z tego przekształceniami ekonomicznymi, społecznymi, politycznymi. Dokonują się one w zakresie cyfrowych technologii komunikacyjnych, aktywności sieci społecznych, obiegu danych, informacji. Kierunek buduje kompetencje w zakresie używania, adaptacji technologii oraz estetyki ich tworzenia, procedur pozyskiwania, analizy danych i informacji oraz projektowania strony graficznej. Studenci jednocześnie poznają teorie i sposoby ujmowania rzeczywistości technologicznej, medialnej, społecznej i politycznej oraz na tym fundamencie – sprawdzania możliwości jej adaptacji w projektach społecznych, działaniach biznesowych i wizerunkowych. Pogłębiona wiedza w tym zakresie pozwoli uczestnikom studiów na diagnozowanie problemów, osadzanie ich w szerszych kontekstach zdarzeń i praktyk społecznych, a także tworzenie dla nich unikalnych rozwiązań systemowych. Tego rodzaju wiedza i kompetencje będą uzupełniane i weryfikowane za sprawą możliwości jej praktycznego testowania i wykorzystywania w działaniu – w ramach zajęć prowadzonych przez praktyków, uznanych specjalistów, we współpracy z pracodawcami i środowiskami zewnętrznymi oraz w ramach 3-miesięcznych praktyk oraz przy okazji praktyk skorelowanych m.in. z realizacją prac i projektów dyplomowych. Absolwenci są specjalistami od tworzenia i zarządzania obiegami informacji, mogą projektować wdrożenia i rozwiązywać problemy instytucji, firm i podmiotów społecznych, politycznych, kulturalnych w zakresie własnego wizerunku, polityki komunikacyjnej i informacyjnej, wymogów otwartości danych i obiegu dokumentów publicznych, researchu informacyjnego.

Społeczeństwo informacyjne to kierunek prowadzony wspólnie z Wydziałem Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS.  Studia mają profil praktyczny.

Jeśli ciekawi Cię, jakie przedmioty znajdują się w programie studiów, możesz to sprawdzić w Uniwersyteckim Systemie Obsługi Studiów.

Kierunek społeczeństwo informacyjne na UMCS został wyróżniony certyfikatem „Studia z Przyszłością”, co gwarantuje Ci zdobycie najlepszego wykształcenia.

Specjalności

Na tym kierunku student nie wybiera specjalności.

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku posiada wiedzę i kompetencje w zakresie rozpoznawania problemów społecznych, kulturowych, biznesowych, projektowania i wdrażania technicznych i organizacyjnych rozwiązań przy użyciu narzędzi ICT. Istotne dla profilu kształcenia w ramach kierunku są godziny o profilu praktycznym, zarówno w formie zajęć na Uczelni, jak i 3-miesięcznych praktyk. Większość aktywności na studiach została podporządkowana praktycznym aspektom działania i dzięki temu absolwenci kierunku są gotowi do samozatrudnienia albo pracy w zespołach. Mogą projektować i wdrażać rozwiązania informacyjne w sektorze publicznym i prywatnym. Potrafią diagnozować potrzeby i proponować rozwiązania, które sami zaprojektują i w dużej mierze w oparciu o nabyte kompetencje i praktykę zrealizują. Są gotowi podejmować się: kierowania zespołom zarządzającym obiegiem informacji; diagnostyki istniejących rozwiązań informacyjnych i ich ulepszania czy adaptacji; projektowania, konsultowania i wdrażania polityk informacyjnych. Są przygotowani do uczestniczenia w procesie tworzenia projektów wykorzystujących technologie informacyjne oraz kierowania pracą zespołu, w szczególności jako deweloper świata informacyjnego, promotor społecznego wykorzystania danych i sieci, w ramach administracyjnego i korporacyjnego zarządzania danymi i zespołami dedykowanymi metadanym.

Prace dyplomowe na kierunku mogą mieć postać projektów oferujących rozwiązania dla konkretnych (praktycznych) problemów; powstają w porozumieniu z pracodawcami.

Co po studiach?

Potencjalne miejsca pracy dla absolwentów kierunku Społeczeństwo informacyjne rozpoznajemy w samozatrudnieniu albo sektorach zależnych od skuteczności obiegu informacji: biznesie, instytucjach otoczenia biznesu, administracji publicznej, sektorze organizacji pozarządowych, podmiotach kultury. Konkretne miejsca pracy absolwentów kierunku to: projektant rozwiązań informacyjnych, specjalista w zakresie tworzenia i obiegu danych i informacji, analityk i administrator systemów informacyjnych, projektant/analityk/administrator polityk komunikacyjnych i medialnych, researcher.

Możesz pracować, np. w administracji publicznej, sektorze pozarządowym, informatycznym. Jesteś przygotowany także do prowadzenia własnej działalności. Twoja wiedza przyda się wszędzie tam, gdzie trzeba rozpoznawać i rozwiązywać problemy na styku społeczeństwo – systemy informacyjne czy przedsiębiorczość – zarządzanie przepływem danych. Możesz pracować np. jako projektant rozwiązań informacyjnych, specjalista w zakresie tworzenia i obiegu danych i informacji, jako analityk i administrator systemów informacyjnych czy projektant lub analityk polityk komunikacyjnych i medialnych. Jesteś przygotowany do kreatywnego rozwiązywania zadań i problemów społecznych powstających wobec nowych wyzwań technologicznych np. w biznesie, administracji publicznej, sektora organizacji pozarządowych czy instytucjach kultury. Swoją wiedzę możesz też poszerzać na studiach podyplomowych. 

Możliwości w trakcie studiów:

  • zajęcia z naukowcami z całego świata (visiting professors),
  • wyjazdy studyjne/wizyty  w instytucjach państwowych, organizacjach, firmach, redakcji czasopism
  • praktyczne zajęcia, m.in. projektowanie przekazów wizualnych, projekty obywatelskie, sieci komputerowe, obliczenia w języku R
  • działalność w mediach studenckich (m.in. czasopismach „Polformance”,„Consensus”,  TV UMCS, Akademickim Radio Centrum),
  • spotkania ze znanymi i ciekawymi ludźmi mediów i kultury, informatykami, właścicielami firm, start up,
  • atrakcyjne praktyki i staże zawodowe krajowe i zagraniczne,
  • rozwijanie zainteresowań w kołach naukowych,
  • działalność w Samorządzie Studenckim,
  • szkolenia i kursy organizowane przez Biuro Rozwoju Kompetencji UMCS,
  • rozwijanie własnych pomysłów w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości,
  • programy wymiany studenckiej (Erasmus+, MOST).
  • współpraca z SAMSUNG Inkubator.

Zasady kwalifikacji

Rekrutacja odbywa się na podstawie złożonego kompletu dokumentów do wyczerpania limitu miejsc.